Pages

Tuesday, March 2, 2010

Antara kegawatan kemanusian dan percaturan kepentingan politik peribadi

Setelah sekian lama menyepi tanpa dititipkan sebarang idea dan pandangan, saya yakin tentu ramai teman-teman daripada kalayak siber tertanya-tanya ke mana menghilang Matradin.... Pasti sekali ada yang beranggapan mungkin Matradin telah beralih arah, ataupun setidak-tidaknya mungkin juga ada yang beranggapan Blog Matradin hanya wujud bermusim, muncul seketika memperkatakan cerita-cerita panas dan berlalu bagitu sahaja tanpa mengucapkan salam.

Walaupun apa juga anggapan Matradin sentiasa mengikuti perkembangan teman-teman kalayak siber semua. Cuma bezanya kali ini lebih banyak ditumpukan kepada pemerhatian kepada isu-isu semasa daripada membuat coretan di dalam Blog. Harap teman-teman dapat memberi komen atas apa yang akan Matradin coretkan di bawah ini.

Kita dikejutkan dengan dua isu panas yang menjadi perbualan di setiap warung-warung kopi oleh kebanyakan pengunjung daripada pelbagai lapisan masyarakat.

Isu Pertama: Kita dikejutkan dengan penderaan seorang kanak-kanak yang berumur tiga tahun sehingga menyebabkan kematian oleh teman lelaki ibunya sendiri tanpa sedikitpun mendapat simpati masyarakat sekeliling, sekalipun penderaan tersebut berlaku di tempat awam yang terbuka. Dimanakah kemanusian kita sebagai anggota masyarat dalam menangani isu sosial ini dan usaha kita membuat pencegahan supaya ianya tidak berlarutan.

Isu Kedua: Penghijrahan ahli-ahli politik yang diberi kepercayaan untuk menyuarakan hasrat rakyat setelah dipilih sebagai Wakil Rakyat dari satu kem ke kem yang lain. Apakah alasan penghijrahan tersebut, adakah ianya benar-benar ikhlas atupun sekadar untuk mencari habuan politik semata-mata. Jika ianya benar-benar ikhlas kenapakah baru sekarang baharu beralih arah dan tidak dari dahulu lagi. Sejauh mana keikhlasan penghijrahan ini masih hangat dibualkan di warung-warung kopi, dan sudah tentu majoriti orang ramai mempunyai alasan yang cukup kukuh memperkatakan keikhlasan dua tiga kerat ahli-ahli politik ini.

Fikir-fikirkanlah apa yang diperkatakan ini.

No comments: